Uncategorized

Hoe Fast Fashion de wereld veranderde

 

Iedereen kan de verandering in de modewereld opmerken die zich de afgelopen decennia heeft voorgedaan. Een van de belangrijkste redenen is het verschijnen van de snelle mode. Terwijl sommige fashionista’s het verachten, houden anderen ervan omdat ze er altijd chique en trendy uitzien, zonder een fortuin uit te geven aan winkelen. 

De meningen verschillen, maar de verandering is duidelijk, dus laten we er wat meer over leren. 

Wat is Fast Fashion? 

In feite is het de vervanging van de mode van hoge kwaliteit door degenen die het niet kunnen betalen. De retailers laten zich inspireren door de laatste modetrends, ontwerpen een soortgelijke kledingcollectie door gebruik te maken van goedkoper materiaal en verkopen deze voor een lagere prijs. Dit type mode wordt gekenmerkt door snelle trendveranderingen, die de meeste retailers gebruiken om hun verkoop te verhogen. Vaak zullen de retailers kledingstukken in beperkte hoeveelheden produceren en de klanten achtervolgen om kleding te kopen uit de nieuwste modecollecties. 

Revolutie 

De moderevolutie begon eind jaren negentig en begin jaren 2000 toen goedkope trendy kleding begon in te slaan. Zara, H&M en Topshop waren enkele van de eerste retailers van dit soort die klanten aantrokken met modieuze kleding tegen zeer lage prijzen. Al snel had iedereen zijn garderobe vol modieuze kleding. Winkelen werd een hobby, in plaats van af en toe een evenement om kleding voor het hele komende seizoen te kopen. Tegelijkertijd begon online winkelen plaats te vinden, waardoor het nog gemakkelijker werd om wereldwijd uit te breiden. 

De mode was nooit meer hetzelfde. 

Afgezien van de bovengenoemde merken die nog steeds erg populair zijn, zijn de meest herkenbare bedrijven in deze branche van vandaag Bershka, UNIQLO , ASOS , Bestseller en Forever 21 . Fashion Nova, een merk dat onlangs erg populair is geworden en meer dan 13 miljoen volgers op Instagram heeft bereikt dankzij de promotie via invloedrijke beroemdheden, zoals Cardi B en Kylie Jenner, is ook een fast fashion-bedrijf. 

Goed en slecht 

Het goede 

  • Betaalbare prijs. 
  • Breed aanbod, waardoor de klanten duizenden verschillende stijlen kunnen verkrijgen. 
  • Nauwe gelijkenis met het kledingstuk en / of de nieuwste modetrend van de prestigieuze start- en landingsbanen. 
  • Goed ontwikkeld online winkelsysteem. 

De slechte 

  • Goedkope materialen van lage kwaliteit die in korte tijd afbreken. 
  • Offshore-productie met behulp van de arbeiders tegen lage lonen. 
  • Negatieve impact op het milieu door het gebruik van giftige textielkleurstoffen en andere schadelijke materialen en chemicaliën. 
  • De algehele downgrade van de mode-industrie. 

De vraag is: kwaliteit of kwantiteit? Ik ga zeker met kwantiteit. En jij dan?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *